جوایز و تخفیفات در فروش از طریق سیستم ERP تکروسیستم

داشتن فروش موفق در هر سازمان نیازمند داشتن یک استراتژی مشخص و به‌روز در این بخش می‌باشد. ازجمله استراتژی‌های موثر در حوزه‌ی فروش مبحث تخفیفات می‌باشد. کسب‌وکارها از طریق  ارائه تخفیفات مختلف می‌توانند میزان فروش و تعداد مشتریان خود را افزایش دهند. تعریف سیستم‌های تخفیف متنوع از طریق قابلیت‌های نرم‌افزاری قابل اجرا هستند. از جمله روش‌های اعمال تخفیف استفاده از کدهای تخفیف یا اعمال خودکار تخفیفات به سفارشات مشتریان است. همچنین در سالهای اخیر مبحث باشگاه مشتریان در حوزه‌ی فروش توسعه داده شده‌است. نرم‌افزار تحت وب تکروسیستم در حوزه‌ی فروش آنلاین و مستقیم امکان پیاده‌سازی انواع سیاست‌های تخفیف و پاداش به مشتریان را فراهم نموده‌است. 

تخفیفات فروش در Odoo ERP 

با توجه به اهمیت سیاست‌های تخفیفی در حوزه‌ی فروش، نرم‌افزار OdooERP توجه ویژه به این موضوع داشته و در حالت‌های مختلف از این قابلیت‌ها استفاده نموده‌است. در ادامه بطور کامل با این قابلیت‌ها و فرایند به‌کارگیری آن‌ها در ماژول‌ها مرتبط که در سیستم نرم‌افزار تحت وب تکروسیستم به‌نام سیستم جامع OdooERP بومی‌سازی شده‌است آشنا خواهیم‌شد.
جهت مشاهده‌ی قابلیت‌های مربوط به تخفیف در ماژول وب‌سایت حالت ویرایشگر را فعال نمایید و از منو تجارت الکترونیک به قسمت وفاداری مراجعه نمایید. 

کوپن

اگر قصد دارید که تخفیفات خود را از طریق کدهای یکبار مصرف به مشتریان خاص یا تمام مشتریان ارائه نمایید، می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید. ابتدا کوپن موردنظر خود را ایجاد و پیکربندی نمایید، قوانین و امتیازات آن‌ها را تعریف نموده و کوپن‌های ایجاد شده را به مشتریان ارسال نمایید. 

از مسیر تجارت الکترونیک> تخفیف و وفاداری> جدید را انتخاب نمایید و در صفحه‌ی بازشده یک نام برای برنامه انتخاب نمایید به عنوان مثال "کوپن تخفیف بازگشایی مدارس" و نوع برنامه را بر حالت کوپن قرار دهید.

بازه‌ی زمانی اجرای برنامه را انتخاب نمایید. به عنوان مثال 15 تا 30 شهریور برای اجرای این طرح انتخاب شده‌است.

محدودیت استفاده: اگر این قسمت را تیک بزنید کوپن بعد از تعداد مشخص شده که ایجاد و استفاده شد غیرفعال خواهدشد.

واحد امتیاز: به عنوان واحد مورد استفاده در این نوع برنامه است و به صورت پیش فرض عنوانی برای آن نمایش داده می‌شود. 


قوانین

نحوه‌ی کسب امتیاز در این برنامه را مشخص خواهدکرد و با توجه به اینکه برنامه‌ی کوپن بدون محدودیت روی محصولات و یا مبلغ و تعداد خاصی اجرا می‌شود نیاز به تعریف قوانین خاصی نیست.

پاداش‌ها

در برنامه‌های تشویقی می‌توانید از سه نوع پاداش محصول رایگان، تخفیف ریالی و ارسال رایگان استفاده نمایید. همچنین تعیین سقف برای پاداش قابل تنظیم می‌باشد.

به عنوان مثال در این برنامه حداکثر تخفیف برابر یک میلیون تومان درنظر گرفته‌شده‌است و نوع پاداش را از نوع تخفیف و برابر 10درصد تنظیم کرده‌ایم.

نحوه‌ی اعمال پاداش‌ها در خرید نیز می‌تواند به یکی از سه حالت زیر اجرا شود

سفارش جاری: مقدار تخفیف در سفارش جاری اعمال شود.

ارزان‌ترین محصول: میزان تخفیف در ارزان‌ترین محصول که خریده‌اید اعمال می‌شود.

محصولات خاص: در این حالت باید محصول موردنظرتان را که شامل اعمال تخفیف است را انتخاب کنید تا میزان تخفیف بر این محصول اعمال شود.

امتیاز

در این قسمت میزان امتیاز لازم برای دریافت پاداش را مشخص می‌کنید. به عبارت دیگر مشخص می‌کنید در ازای چند امتیاز این پاداش قابل دریافت است.


ایجاد کوپن

 در این برنامه‌ی تشویقی باید کوپن‌هایی را ایجاد نمایید تا مشتریان یا کاربران سیستم از این طریق وارد کردن کدهای ایجاد شده پاداش را دریافت نمایند. برای این منظور روی ایجاد کوپن‌ها کلیک نمایید و در صفحه‌ای مشابه تصویر زیر مخاطب کوپن را انتخاب نمایید 


مشتری ناشناس: کد ایجادشده را می‌توانید برای هر شماره مشتری ارسال نمایید.

مشتریان انتخاب شده: مشتریانی که از  لیست کشویی نام آن‌ها را مشاهده می‌کنید را انتخاب نمایید و کد کوپن را برای آن‌ها ارسال نمایید.

تعداد ایجادشده: تعداد کدهایی که می‌‌خواهید برای مخاطبان ارسال نمایید را وارد نمایید

ارزش کوپن: امتیاز کوپن را مشخص نمایید. به عنوان مثال هر کوپن یک امتیاز دارد پس در این ردیف یک را وارد نمایید.

معتبر تا: اگر تاریخ انقضا برای استفاده از این کوپن مدنظرتان است آن تاریخ را در این ردیف ثبت نموده و روی ایجاد کوپن کلیک نمایید.

در نهایت صفحه‌ای مانند تصویر زیر باز می‌شود و می‌توانید کدهای ایجادشده و مانده‌ی امتیازهای این برنامه را مشاهده نمایید.


از این صفحه می‌توانید کد را به مخاطب موردنظر خود ارسال نمایید و یا لینک را از طریق یک مسیر مناسب اشتراک‌گذاری نمایید. 

در این مرحله برنامه‌ی کوپن ایجاد و پیکربندی شد و از قسمت کاربری (فرانت) می‌توان از این کد استفاده نمود.

به فروشگاه وب‌سایت رفته و یک محصول را به سبد خرید اضافه نمایید و در زمان تسویه کد تخفیف که برای کوپن ایجادشده را در قسمت تخفیفات واد نمایید تا طبق تنظیمات انجام شده برای کوپن ده درصد از مبلغ فاکتور شما کسر شود.


کارت‌های وفاداری

نوعی برنامه‌ی وفاداری است که مشتری با هر خرید به میزان مشخص شده در قوانین امتیاز کسب می‌کند و طبق پاداش‌های تعریف‌شده در پیکربندی این برنامه می‌تواند از امتیازهای خود استفاده نماید. از مسیر تجارت الکترونیکی> تخفیف و وفاداری> کارت وفاداری را انتخاب نمایید و وارد صفحه‌ای مشابه تصویر زیر شوید و برنامه‌ وفاداری مرتبط با کسب‌وکار خود را پیکربندی نمایید.


این بخش مشابه بخش کوپن‌ها تکمیل خواهد شد. تفاوت این برنامه با کوپن‌ها در اجرای برنامه است. برنامه‌های وفاداری بصورت خودکار اجرا می‌شوند و نیازی به وارد کردن کد در زمان استفاده نیست.

قوانین

در این کارت نیاز است تا قوانین برای اخذ امتیاز تعریف و پیکربندی شوند تا نحوه‌ی کسب امتیاز مشخص شود. در ادامه روش تعریف قوانین را مشخص می‌کنیم.


شروط

حداقل تعداد: تعدادی که برای تخصیص قوانین کسب امتیاز لازم است را در این قسمت وارد نمایید. با انتخاب عدد یک با هر خرید شرط لازم برای کسب امتیاز برقرار می‌باشد.

حداقل خرید: شرط براساس مبلغ خرید را نشان می‌دهد. اگر صفر وارد شود شرط براساس تعداد خرید مشخص می‌شود و با وارد کردن هر مبلغ ریالی بررسی این مبلغ در شرط مربوط به قانون برنامه بررسی می‌شود.

درمیان

دامنه‌ی محصول یا دسته‌بندی محصولات را می‌توان برای تعیین یک محدودیت در شرط‌های امتیاز تعریف نمود. استفاده از این بخش الزامی نیست.

امتیازها

در ردیف اول تعداد امتیازی را که در ازای تاییدشدن قانون قابل اخذ است را در این قسمت انتخاب نمایید. نحوه‌ی تخصیص با یکی از سه حالت زیر امکان‌پذیر است

به‌ازای هر سفارش: اگر تیک این قسمت را انتخاب نمایید با تایید هر سفارش امتیاز مربوطه را اخذ می‌کنید.

به‌ازای ریال صرف‌شده: طبق عنوان این حالت به ازای هر ریال مصرف‌شده امتیاز اخذ می‌شود.

به‌ازای هر واحد پرداخت‌شده: با انتخاب این حالت زمانیکه پرداخت انجام شد امتیاز قابل کسب است.

پاداش

مشابه با حالت کوپن‌ها پاداش‌های موردنظر خود به عنوان یک یا ترکیبی از سه حالت فوق را تعریف نمایید و مشابه با حالت قبل در خرید از این امتیاز استفاده نمایید و در ادامه با یک مثال فرایند استفاده از برنامه‌ی وفاداری را توضیح می‌دهیم. امتیاز وفاداری را به این‌صورت تعریف نمودیم که به‌ازای هر ریال سفارش یک امتیاز وفاداری ایجاد شود و به‌ازای هر 200 امتیاز وفاداری 5درصد تخفیف در سفارش ایجاد شود و اعمال این امتیاز از مشتری پرسیده شود.


همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید به ازای خرید یک کحصول بخش امتیاز وفاداری با نمایش امتیازات کسب‌شده و پاداش‌های تعریف‌شده نمایش داده‌می‌شود. با انتخاب دکمه‌ی دریافت پاداش 5درصد تخفیف را اخذ نمایید.

وضعیت امتیازهای دریافت و مصرف‌شده در بخش برنامه‌های وفاداری قابل مشاهده است. از صفحه‌ی برنامه در قسمت وسط صفحه کارت‌های وفاداری را انتخاب نموده و وارد صفحه‌ای مشابه تصویر زیر شوید تا تعداد امتیازهای استفاده‌شده به تفکیک مشتری را مشاهده نمایید.

 

 پیشنهاد ویژه

در این حالت با قراردادن شرط در میزان خرید می‌توان مشتری را به خرید بیشتر تشویق نمود و تمام مراحل تعریف برنامه مشابه حالت‌های قبل است و تنها در تعریف قوانین و امتیازها باید طبق استراتژی کسب‌وکار برنامه را پیکربندی نمود. طبق تصویر زیر با خرید حداقل یک میلیون تومان امتیاز، 10 درصد تخفیف در سفارش را کسب می‌کنید.

 

کد تخفیف

یک نوع روش امتیازدهی است که مشابه کوپن‌ها باید از طریق اعمال کد از این روش استفاده نمود. در این حالت طبق تصویر زیر در قسمت قانون، کد موردنظرتان را ثبت نموده و در قسمت پاداش نوع و میزان پاداش را تعریف نمایید.

 

X را بخرید Y را هدیه بگیرید

در این حالت با انتخاب قانون خرید حداقل یک محصول، پاداش را از نوع محصول رایگان انتخاب نمایید و برنامه را ذخیره نمایید و در هنگام خرید با برقرار شدن قانون پاداش مربوطه فعال می‌شود.

کوپن‌های سفارش بعدی

در این حالت نیز قوانین و پاداش‌های موردنظرتان را در برنامه ایجاد نمایید و تنها با تنظیم استفاده از امتیاز برای سفارش‌های آتی این برنامه و قانون را ذخیره نمایید.


کارت هدیه و کیف پول

یک نوع دیگر از برنامه‌های وفاداری کارت‌های هدیه و شارژ کیف پول می‌باشد که در این برنامه‌ها فرایند استفاده از برنامه به این صورت است که پاداش‌هایی در برنامه تعریف می‌شود و با استفاده از کدهای ایجادشده می‌توان در خرید از کارت‌های هدیه استفاده نمود یا از شارژ کیف پول برای خرید استفاده نمود.

امکانات ذکرشده در این مقاله آخرین قابلیت‌های تخفیفی مبتنی بر Odoo نسخه 15 که برای مشتریان قابل استفاده می‌باشد. لازم‌ به‌ذکر است قابلیت‌های جدید ازجمله قابلیت پرکاربرد کسب‌وکارهای B2C به‌نام باشگاه مشتریان در نسخه‌های بعدی قابل ارائه‌است و ما به عنوان توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار Odoo در ایران بصورت پیوسته این امکانات را منطبق بر فرایندهای سازمان‌های ایرانی بومی‌سازی و به مشتریان خود ارائه می‌نماییم.   

لیست خطاهای رایج سامانه مودیان و راه‌حل‌ها